Lokalizuj

Szukaj kategorii

Popularne kategorie

Dodano: 2017-06-23 13:54:52

Tomek Baran, Peter Grzybowski "Malatura"

2017-06-2319:00 — 2017-08-19 Galeria Le Guern, Warszawa

Wystawa Tomka Barana i Petera Grzybowskiego podejmuje temat medium malarstwa, jego funkcji, bogactwa i dekoracyjności formy oraz nieprawdy materiału. Kluczowym pojęciem dla koncepcji wystawy stało się „zagadnienie ściany” wybrzmiewające w pracach obu arty

Cena biletu: o PLN

Wystawa Tomka Barana i Petera Grzybowskiego podejmuje temat medium malarstwa, jego funkcji, bogactwa i dekoracyjności formy oraz nieprawdy materiału. Kluczowym pojęciem dla koncepcji wystawy stało się „zagadnienie ściany” wybrzmiewające w pracach obu artystów, tzn. związku i integralności obrazu z podłożem, bądź przeciwnie – oderwania od niego. Korespondujące ze sobą obrazy malarzy wymykają się z ram szlachetnego medium i zaczynają funkcjonować również jako obiekty. Wątki malarstwa ściennego i sztalugowego przenikają się, wpisują w odwieczny dyskurs na temat granic malarstwa.

Wystawa obejmuje m.in. najnowsze obrazy Tomka Barana z cyklu Wydechy. Artysta specjalnie na wystawę namalował również obraz ścienny – „kontrapunkt” dla prac przestrzennych z wykorzystaniem konstruktywistycznych blejtramów oraz budowanych w oparciu o wklęsło-wypukłe formy. Rozważania Barana na temat związków pomiędzy obrazem i jego otoczeniem oraz widzem w kontekście takich zagadnień jak powierzchnia obrazu, przestrzeń i materialność mają wiele punktów wspólnych z obrazami zmarłego w 2013 Petera Grzybowskiego. Prezentowane w ramach pokazu płótna z lat 90. to obrazy malowane w tradycji malarstwa naśladującego powierzchnię kamienia, drewna i innych materiałów zwanej „faux painting”. Szczególny renesans tego „stylu” miał miejsce m.in. w Ameryce Północnej latach 80. i 90. XX w. czyli czasie w którym Grzybowski malował iluzjonistyczne kompozycje na ścianach prywatnych apartamentów i dzięki temu, jako performer mógł się utrzymać finansowo w Nowym Jorku. Równolegle, obok pracy zarobkowej, artysta wykonał w technice „faux painting” duży zespół prac na płótnie. Unikalność łudzącego oko malarstwa miała na celu zindywidualizowanie i uatrakcyjnianie wnętrz nowojorczyków, nadanie im wyjątkowo oryginalnego charakteru.

Tomek Baran (ur. 1985) malarz. Dyplom uzyskał w 2010 roku na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie na Wydziale Malarstwa. Zadebiutował w Galerii F.a.i.t. w 2008 roku podczas Akcji Rewaloryzacji Abstrakcji. Wystawy indywidualne jego prac odbyły się między innymi w Bunkrze Sztuki, Galerii AS, Galerii Delikatesy w Krakowie, Galerii MDS we Wrocławiu. W 2016 w BWA w Olsztynie odbyła się duża indywidualna wystawa artysty zatytułowana Heavy Metal. Brał także udział w wielu wystawach zbiorowych w Polsce i za granicą takich jak: XVI Międzynarodowe Triennale Malarstwa ‘Nomadic Images’, Wilno 2016; A pudding that endless screw agglomerates, Instytut Polski, Berlin 2016; Artyści z Krakowa. Generacja 1980–1990, MOCAK, Kraków, 2015; Česko - polské hvězdy, Galeria Miroslava Kubika, Litomyśl, 2015; Czysta formalność, Galeria Labirynt, Lublin 2015; For Me, Abstraction is Real, Boccanera Gallery, Trento 2015; Polska sztuka dzisiaj, Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Warszawa 2014.

Peter Grzybowski (ur. 1954 – zm. 2013). Performer, artysta multimedialny, malarz. Studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, gdzie na Wydziale Malarstwa uzyskał dyplom w 1982 roku. Od 1985 r. mieszkał i pracował w Nowym Jorku. Pierwsze wystąpienia realizował od 1981 roku – zarówno indywidualnie, jak i z grupami AWACS (1982–87) i KONGER (1984–1986). Do 1996 roku wystawiał przede wszystkim prace malarskie – zarówno w USA jak i w Polsce oraz innych krajach europejskich. Był członkiem Stowarzyszenia Fort Sztuki i IAPAO, współzałożycielem Fundacji Promocji Sztuki Performance „Kesher” w Krakowie, kuratorem spotkań i festiwali performance „Kesher” w USA i w Polsce. Swoją twórczością komentował i krytykował otaczający go świat, zachodzące w nim zjawiska i przemiany, często dokonując destrukcji bądź dekonstrukcji obiektów. Dla osiągnięcia ekspresyjnych efektów używał m.in. takich materiałów i rekwizytów, jak szkło, krew, tłuszcz, sprzęt sportowy i narzędzia. W ostatnich latach realizował multimedialne performance, w których wykorzystywał komputery, cyfrowe wideo, dźwięk, światło UV, a także interaktywne płyty kompaktowe . Artysta uczestniczył w wielu międzynarodowych festiwalach i imprezach performance. Obarzy malarza znajdują się m.in w kolekcjach i instytucjach takich jak: John Hechinger Collection, Norton Center for the Arts, Robert Rothschild Collection, Michael Rakosi Collection, Raymond and Arlene Zimmerman Collection, Galeria Wymiany i Muzeum Narodowe w Krakowie.

Michał Jachuła

Partner wystawy:
F.A.I.T.

Miejsce wydarzenia

Logo: Galeria Le Guern

Galeria Le Guern

Widok 8
00-023, Warszawa

Mapa

większa mapka

blog comments powered by Disqus